FAQ

Jag behöver mer data för tillfället- hur gör jag? 

Svara på det SMS du får när din data är helt slut- du svarar då med 1 om du vill ha 1Gb data ytterligare, 3 om du vill ha 3Gb data osv 5 och 10.
Det går inte att fylla på via SMS innan din data är helt förbrukad ( du får ett sms när 80% är förbrukat, detta går inte att svara på).
I kundwebportalen går det att fylla på med mer data innan det tagit slut- tag kontakt med din administratör eller kontakta oss på comcenter:
Ring till comcenter support 036-7701020– öppet vardagar 8.00-17.00 det går också att maila till support@comcenter.se
OBS att öka datamängd kanske måste göras av teleansvarig på ert företag.

Jag behöver öka på min datamängd per månad, hur gör jag ?
Skicka ett email till support@comcenter.se, så lägger vi in det. (OBS att detta på vissa företag måste beställas av tele/IT ansvarig )

Vad gäller när jag är i utlandet med datatrafik ?

Inom EU  (samt Norge, Liechtenstein, Island ) gäller att du har fri data samt fria samtal om du har ett sådant avtal. Abonnemang med upp till 10 Gb data har hela potten tillgänglig inom EU. Abonnemang med större datamängder 20 , 40Gb har 10 Gb tillgängligt i EU.

Jag är i utlandet och behöver fylla på min data ?
Det är inte möjligt att uppgradera eller fylla på data när man är i utomlands ( utanför hemmanätet), detta måste göras innan man lämnar hemmanätet.
Det pågår arbete för att lösa detta . Samtliga operatörer har denna begräsning i nuläget ( feb 2018 ).

Vad händer om jag är en längre tid i utlandet?
Tanken med fri roaming är att man är på resande fot och då skall slippa höga kostnader .Vi längre vistelser inom EU/EES zon ( mer än 30 dagar i följd) så behöver man ordna det på annat sätt ( din datatrafik kan komma att stängas av ). Kontakta oss om vad som är bäst just för dig- kundtjänst 036-7701020 eller ansvarig säljare.

Hur skall inställningar vara för att internet skall funka i min mobil eller router ?
Normalt sett hämtar mobilen /usb stickan eller routern dessa uppgifter själv, annars kan man manuellt lägga in följande:
Profile Name: comcenter internet
APN: internet.telenor.se
Access number: *99#
Username: <blank>
Password: <blank>

Jag har förlorat min PIN och PUK kod, hur gör jag ?
Kontrollera med teleansvarig på ert företag om ni internt har denna information ( går att se om ni har administratörs websida för era mobilabonnemang) Annars kontaktar ni comcenter support ( se uppgifter ovan )

Vad betyder MEX ?
MEX är en benämning som anger om ditt abonnemang är sammankopplat med en telefonväxel av något slag- Mobile Extension. Växeln kan vara placerad på ert företag eller en molntjänst som Comcenter Smart eller Comcenter Netex. Vilka växelfunktioner som fungerar är beroende av vilken växel som används och hur den är implementerad i systemet. I t.ex. Comcenter Smart kan man med hjälp av av en app i sin smartphone styra vilket nummer man skall visa ut när man ringer samt monitorera köer och se statistik i realtid.

Kan jag tillfälligt koppla bort MEX funktionen ?
Ja, om det är tillåtet i ert system så kan man ”mexa av” sin mobil mha att ringa *200
”mexa på” göres sedan genom att ringa *100
OBS normalt skall man inte använda denna funktion- men den kan vara användbar i vissa lägen.