Driftinformation
Inga pågående driftstörningar
Personlig Service och Support

Som Comcenter kund har du tillgång till personlig service och support alla dagar i veckan.
Dessutom ringer du alltid samma nummer oavsett ärende.

Detta ingår i Comcenters Supporterbjudande:
Support & Fjärrsupport

Behöver du hjälp?

E-post: support@comcenter.se
Ring: 036-770 10 20

Fjärrsupport: Ladda ner TeamViewer

Vi förnyar mobilnätet – och säger tack och adjö till 3G
3G-nätet fasas ut i kontrollerad takt, samtidigt som vi rustar upp 4G och bygger ut 5G. 2G-nätet kommer att stängas ned i slutet av 2025. Det innebär att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som inte stödjer 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller.

Detta sker kontinuerligt över hela landet. På några platser kan det under en begränsad tid tyvärr bli något sämre täckning. 

Om du vet att du använder teknik som bara fungerar med 2G eller 3G är det dags att se över din hårdvara, till exempel mobiltelefoner, routrar, larm och repeatrar.

Samtliga operatörers frekvenstillstånd som används för 2G och 3G upphör sista december 2025. Därför ska utfasningen av 3G och avvecklingen av 2G vara slutförd i slutet av 2025. Från 2026 och framåt kommer tillgängliga frekvenser att användas för det uppgraderade 4G-nätet och det nya 5G-nätet. 

Förändringen innebär att äldre mobiltelefoner och annan utrustning som saknar stöd för 4G och 5G behöver bytas till nyare modeller. Modeller som enbart fungerar med 2G eller 3G kommer att vara obrukbara efter 2025 och redan nu, i takt med att 3G fasas ut, kan täckningen för dessa vara sämre.  

  • För dig som har en äldre 3G-mobil 
    Äldre 3G-mobiler har i de flesta fall stöd för 2G. Så länge 2G-nätet är i drift (till slutet av 2025) kommer du att kunna ringa samtal. 2G-nätet kan dock inte erbjuda tillräckligt höga datahastigheter för traditionell surf. För att använda din mobil till att surfa behöver du en nyare mobil med stöd för 4G och 5G. Se listan nedan över äldre 3G-mobiler. 

  • 4G-samtal (VoLTE) måste vara aktiverat 
    För att kunna ringa samtal via 4G-nätet måste du aktivera 4G-samtal på din mobil. Uppdatera telefonen med den senaste programvaran så aktiveras 4G-samtal automatiskt.

  • Mobiler som saknar stöd för 4G-samtal 
    3G- eller 4G-mobiler som saknar stöd för 4G-samtal kommer inte att kunna ringa samtal via 4G-nätet. För att ringa ett samtal kommer din telefon istället att använda 2G-nätet fram till slutet av 2025, efter det behöver du byta telefon för att kunna ringa.  

  • För dig som har annan utrustning med SIM-kort 
    Tänk på att avvecklingen även kan påverka annan utrustning med sim-kort. Det kan vara allt från larm, trådlösa kameror och andra uppkopplade enheter. Om enheterna endast har stöd för 3G måste de bytas ut till modernare utrustning med stöd för 4G och/eller 5G. Utrustning med SIM-kort som fungerar med 2G fortsätter att fungera till 2025. Är du på väg att köpa ny utrustning rekommenderar vi att du redan nu investerar i ny framtidssäker teknik, dvs med stöd för 4G och/eller 5G. 
Vanliga frågor

Nätverk (4)

Ja, det går. Vi har skrivit lite om det som du kan läsa här.

Ja, med ComCenters mobilabonnemang kan du ringa via WiFi, vilket innebär att om du saknar mobiltäckning går det utmärkt att ringa via ditt WiFi.

ComCenter levererar och erbjuder högkvalitativt internet via fiber till företag och organisationer. Hör av dig till oss för en offert.

Support (18)

När du får en ny dect-telefon måste du först ansluta batteriet.

I vår app kan du följa din förbrukning samt fylla på med den surf du behöver. Där kan du också hitta information om mobildata och din PIN/PUK-kod. Du kan också logga in på vår portal smart.comcenter.se med dina användaruppgifter.

Börjar surfen tryta laddar du enkelt på med mer surf i mobilappen.

Kika i mobilappen efter din PIN/PUK-kod, alternativt logga in på vår portal smart.comcenter.se med dina användaruppgifter.

Surfa in på smart.comcenter.se och klicka på texten ”Jag har glömt mitt lösenord”. Du kan också begära ett nytt lösenord i appen eller i din softphone.

Är du administratör av växeln kan du logga in på smart.comcenter.se för att justera växelns öppettider. Behöver du hjälp? Skicka ett mejl till oss på support@comcenter.se.

Är du administratör av växeln kan du aktivera samtalsdirigering via din mobilapp eller softphone. Detta är redan förprogrammerat i växeln av ComCenter när behovet finns. Behöver du hjälp? Skicka ett mejl till oss på support@comcenter.se.

Som köadministratör kan du lägga till eller ta bort användare i en kö. Du kan även flytta ringordningen för en linjes kö.

Som köadministratör kan du lägga till eller ta bort användare i en kö. Du kan även flytta ringordningen för en linjes kö.

Är du administratör av växeln kan du göra detta via mobilappen eller genom att surfa in på smart.comcenter.se.

Ring 555 från din mobil och följ instruktionerna.

När samtalet går över 2G och 3G kan du tyvärr inte surfa medan du pratar. Men du löser det lätt genom att aktivera 4G och WiFi-samtal. Då ska du kunna surfa och snacka samtidigt.

Skicka ett mejl till oss på support@comcenter.se för att lägga till eller ta bort användare i ditt system.

Skicka ett mejl till oss på support@comcenter.se för att lägga till eller ta bort användare i ditt system.

Det kan vara så att kollegan har aktiverat stör ej-funktionen på sin mobil – kontrollera det.

Kontrollera så att du som användare har aktiverat funktionen Softphone. Du kan se vilka enheter användaren har om du loggar in på smart.comcenter.se. Skicka ett mejl till oss på support@comcenter.se för mer hjälp.

Se till att kontrollera att ljudet på datorn är på, det är lätt att missa!

Se till att kontrollera så att din mick inte är avstängd eller mutad – det är lätt hänt!

Växel/Mobil (21)

ComCenter går i Telenors nät.

Vi har täckning där Telenor har täckning. Kika här för att se var du har täckning med oss.

Ja, med ComCenter Smart kan du ta emot sms även på ditt fasta nummer – bra va!

Ja, alla enheter som har stöd för ip-telefoni/sip.

Jajamän! Du kan skicka så kallade mass-SMS från smart.comcenter.se. Där kan du också välja vilken avsändare du vill ha för utskicket. Om du till exempel vill skicka från ”säljaren Anders” i stället för ”ComCenter support”.

Mobilabonnemangen fungerar precis som ditt vanliga abonnemang. Det är samma pris och villkor inom EU som i ditt vanliga abonnemang.

I mobilappen kan du se inkommande kö-samtal och de samtal som står i kö.

Ja, vi kan såklart portera in alla mobilnummer till ComCenter. Förutsatt att abonnemanget inte har bindningstid kvar hos nuvarande operatör.

Jajamän! Det framgår tydligt om du blir uppringd med samtal på mobilen eller via växeln.

ComCenter Smart har en intelligent GPS-tag. Vilket innebär en funktion som automatiskt checkar in dig på vald plats, till exempel: När du kommer till kontoret är du per automatik inloggad i dina förutbestämda grupper, samt visar ditt fasta nummer när du ringer ut. När du lämnar kontoret loggas du ur svarsgrupperna – smidigt och smart!

Nej, du behöver inte köpa vår mobila växellösning för att använda våra abonnemang. Det underlättar dock mycket om du vill styra inkommande samtal.

Du kan ändra ditt utgående nummer med två enkla klick i din softphone eller i mobilappen.

Ja, det går.

Ja, du kan få statistik i realtid som du dessutom kan presentera via Wallboard eller länk till hemsidan.

Absolut, vi är flexibla vilket innebär att alla våra tjänster går att ändra även under avtalstid.

ComCenters svarstjänst erbjuder en extern och personlig växeltjänst som kan besvara allt från enstaka samtal till att vara företagets egen växeltjänst.

Ja, allt hamnar på samma faktura. Vi erbjuder dessutom försäkring på dina mobila enheter.

Är din mobil ansluten i ComCenter SMART får du notiser i SMART-appen istället. Missade samtal syns i samtalshistorik i appen, webbportalen och i din Softphone.

Ja, självklart kan du få rapporter. Veckovis, månadsvis eller kvartalsvis – du väljer!

Ja, det kan du. Om du är utanför EU:s gränser är det bra att tänka på att du ska slå på ditt WiFi.

I detta dokument finns all teknisk beskrivning

Instruktionsfilmer
Ladda hem snabbguider