Softphone
Artiklar

Vad är egentligen en softphone?

Under sommaren lanserades en ny version av ComCenters smartphonelösning. Kanske har du erfarenhet av att använda det tidigare, eller är du som ett frågetecken nu? Låt oss berätta vad en softphone är och vilka fördelar det kan ge dig och ditt företags telefonilösningar.

En softphone går att likna vid en vanlig telefon – fast genom en mjukvara på dator, surfplatta eller smartphone. Du kan ringa samtal och skicka SMS, precis som i vanliga fall. Samtalen rings över VoIP (Voice over Internet Protocol), vilket innebär att bara internetuppkoppling behövs för att få det hela att fungera. 

En softphone tar bort behovet av en fysisk telefon och gör att du kan ta emot och växla samtal, sköta kontakter, söka efter kollegor, ringa samtal och chatta med dina kollegor. Du kan också få statistik på samtal till verksamheten och administrera telefonköer. Allt via datorn eller telefonen. Vi berättar lite mer ingående om de olika användningsområdena här nedan.

Fördelar med en softphone


◼︎ Ring samtal – smartare

Med en softphone kan du ringa samtal på flera olika sätt. Du kan antingen ringa upp någon direkt ur systemet, men också med hjälp av någon annan hårdvara. I din softphone kan du nämligen välja vilken enhet du vill använda för ändamålet. Passar det med telefonen kan du välja det, eller varför inte genom Teams?

En annan bra funktion är att du kan välja vilket av dina tillagda nummer som visas utåt. Kanske ska du ringa upp en kund i ett supportärende, men känner hellre att du vill använda supportnumret utåt än ditt eget privata? Då kan du välja det. 

◼︎ Administrera hela verksamhetens telefoni

I din softphone kan du knyta verksamhetens telefonnummer och se över hela företagets telefoni. Du ser också om dina kollegor är upptagna eller tillgängliga. Det här går att synka med din kalender, så att tillgängligheten ändras automatiskt även i softphonen. 

◼︎ Styr telefonköer

Du kan administrera telefonköer genom softphonen snabbt och smidigt. Du kan plocka samtal från kön även om du inte är inloggad. På ett konkret sätt ser du sedan hur långa samtalen varit och annan matnyttig statistik. 

◼︎ Få utförlig samtalsstatistik

Alla samtal går att särskåda i form av utförlig statistik. Du ser tid för uppringning, tid i kö och annan information som kan vara av intresse när du utvärderar servicegrad eller upplevelsen av telefonin. 

◼︎ Ring automatiskt via ett klick

Har du programvaran installerad på din enhet kan du ringa upp nummer automatiskt genom att klicka på kontaktuppgifter på en hemsida eller liknande. Samtalet rings då upp via din softphone eller vald enhet. 

Softphone hos ComCenter

I vår tjänst ComCenter SMART är softphonen ett viktigt verktyg som knyter samman dina enheter på din dator eller mobil. Med ett headset kopplat till datorn är du redo att, vart du än befinner dig i världen, ringa samtal som om du satt vid en fast telefon i Sverige.

Vår softphone kan även användas likt en fjärrkontroll till andra terminaler. Vilket gör att du kan ha samtalet i din telefon, men använda datorn till att flytta eller pendla mellan samtal och enheter. 

Softphonen efterliknar vår app och kompletterar våra övriga tjänster. Vi släppte tidigare i år en ny version utav mjukvaran. Nya kunder får del av den direkt, medan tidigare kunder kan ladda ner den och uppdatera till den senaste upplagan. 

Den nya versionen är mer användarvänlig och minimalistisk. Vi arbetar ständigt med att förbättra vår softphone och kommer lansera ännu fler förbättringar längre fram. 

Låter det här spännande? Kontakta oss gärna, så hjälper vi dig att komma igång med din softphone! 

Jag vill veta mer om ComCenter Smart

Rutor markerade med * är obligatoriska

Artikeln skriven av Anton Rommerdahl

anton.rommedahl@comcenter.se
Mer artiklar