Se över ditt telefoniavtal med ComCenter SMART
Bloggen

Se över ditt telefoniavtal: 5 tips för lönsammare avtal

Sitt inte med ett telefoniavtal som är skrivet i sten. Det kan nämligen innebära att du betalar ett onödigt högt pris för medarbetare som inte jobbar kvar eller för tjänster du inte använder. I tider där marginalerna blir allt tunnare efter ett, låt oss tala klarspråk, tufft år i bagaget för alldeles för många så är det dags att se över företagets totala utgifter.

Du kanske funderar på vad du kan göra för att skruva till olika poster som till exempel ett telefoniavtal där kostnaderna flugit iväg. En post där många inte riktigt har koll på sina utgifter kontra sin användning är nämligen telefoniavtalet. Oavsett om du är medarbetare på ett mindre eller större bolag så kan just telefoniavtalet vara krångligt att sätta sig in i. Kanske har du många fakturor från höger till vänster mellan olika operatörer. Eller har du ett mobilabonnemang som löper ut på olika tider? Det kan skapa huvudbry för den mest insatta. För att inte tala om tiden du behöver lägga ner för att samla ihop fakturor och få ihop siffrorna.

5 tips hur du gör dina telefoniavtal samt hanteringen av din telefoni såväl enkla som lönsamma:

Trilla inte mellan stolarna hos stora operatörer. Det är bra att du ser till att ha en leverantör för all telekommunikation (mobilabonnemang, växel och internet). Eftersom de då har full kontroll på all teknik, dina avtal och fakturor.

Minska pappersfakturorna. Ja, helst av allt ska ju fakturorna vara digitala numera. Men oavsett hur dina fakturor kommer, se till att det är en faktura som dimper ner i inkorgen (eller postboxen). Att få allt samlat på en tydlig faktura istället för att få flera fakturor varje månad som ska kontrolleras och attesteras sparar såväl tid, energi som pengar.

Se till att dina avtal alltid är flexibla. Schysta avtal möjliggör för dig att utöka och minska företagskommunikationen efter behov. Behovet kan ändras snabbt, speciellt i dessa tider. Med ett flexibelt avtal kan du till exempel minska antalet abonnemang med upp till 20 procent av det totala antalet tecknade abonnemang under avtalstiden; utan någon extra kostnad. Tecknar ni upp nya abonnemang under avtalstiden följer det avtalets bindningstid oavsett när det tecknades – smart va!

Låt nya mobiloperatören sköta snacket! En grym kundtjänst erbjuder sig att ta kontakt med din befintliga operatör om du ska byta operatör. På så vis blir din övergång enkel och du slipper ett eller flera jobbiga “uppsägningssamtal”.

Välj en operatör som är personlig och slipp krångel. Att kunna ringa supporten och få hjälp med eventuella problem kan vara tidskrävande. Se till att välja en operatör som visar sig tillgänglig för dig redan från början. Där du slipper komma ihåg krångliga kundnummer och måste identifiera dig med BankId.

Utöver marknadens smartaste växellösning, genom ComCenter Smart, erbjuds du även ett antal värden som gör hanteringen av din telefoni både enkel och kostnadsbesparande. Vill du veta mer om våra telefoniavtal? Räkna ut ditt pris för ComCenter SMART.

Jag vill veta mer om ComCenter Smart

Rutor markerade med * är obligatoriska
Fredrik Hartman

Artikeln skriven av Fredrik Hartman

fredrik.hartman@comcenter.se
Mer artiklar