Virtuella kundbesök, teams-utbildningar och lyckade upphandlingar via telefonsamtal – är det möjligt? Svaret är ett rungande ja. Bits Data hittade oss under rådande pandemi där ett nytt B2B-arbetssätt skapade nya, stabila och flexibla telefonilösningar för IT-bolaget.
Bits Data är Volkswagen-handlarnas egna IT-bolag då de sköter all IT- och datakommunikation för VW:s återförsäljare i Sverige. Tillsammans är de cirka 60 medarbetare som tidigare har haft en molnväxel från en teleoperatör och support till 6000 potentiella användare. Vilket innebär att Bits Data har ett stort nätverk med bland annat många bilhallar runt om i Sverige. Eftersom Bits Data är kundägda är deras primära syfte att kunna vara tillgängliga och ge sina kunder service av högsta kvalitet.
Bits Data har tidigare haft ett telefonisystem som orsakade flera störningar och avvikelser. Eftersom problemen inte alltid blev lösta av leverantören byggde de sina arbetssätt runt avvikelserna. Ett ineffektivt arbetssätt för Bits Data som inte var hållbart i längden. Vilket innebar att de började upphandla telefonileverantörer. Vilket inte var helt problemfritt då de under rådande pandemi tvingade fram ett nytt tänk kring digital upphandling, samarbete och relationsskapande. Där valet föll på ComCenter, utan att ha träffat oss i verkligheten.
– Vi hade en bra dialog med ComCenter. De kändes som ett familjärt bolag som var snabbfotade med rätt mindset och attityd. Dessutom hade den en fördelaktigare prisbild. ComCenter levererade svar inom någon/några timmar på våra frågor. De hade tekniker som tog ansvar och det kändes tryggt för oss som också jobbar med IT-frågor, säger Erik Lindståhl på Bits Data.
Problemfri övergång till ComCenter SMART
När du skiftar telefonilösning eller växellösning är vårt mål att det ska ske problemfritt utan driftstopp. Arbetet med att ge Bits Data en modern, flexibel och användarvänlig telefonilösning skedde problemfritt där Bits Data kunde fortsätta sin core business under bytet:
– Det är klart vi var lite nervösa inför bytet. All kommunikation skedde via digitala kanaler och ComCenter levererade en suverän tillgänglighet. ComCenter bistod med utbildningssessioner och vi kunde samtidigt spela in sessionerna så att alla kunde ta del av utbildningen. Vår supportavdelning fick intensiva sessioner. En trygghet för oss var ComCenters närvaro och att vi att kunna ställa frågor. Via Teamskanaler fick vi svar från tekniker på några minuter och ComCenter kändes mer som en samarbetspartner än en leverantör. De bollade lösningar med oss och det uppskattade jag. En yrkesskicklighet som jag inte upplevt hos så många andra leverantörer tidigare, säger Erik Lindståhl på Bits Data.
ComCenter SMART: ett flexibelt och användarvänligt gränssnitt
En av många fördelar med ComCenter Smart är flexibiliteten och användarvänligheten som möjliggör för Bits Data att kunna administrera verktyget själva. De sköter således enkelt olika funktioner som till exempel köer och svarsgrupper:
– Det är som natt och dag jämfört med tidigare system. När vi väl lärt oss gränssnittet kan vi administrera allt. På så sätt kan vi testa olika lösningar i systemet och funkar det inte som vi önskat ändrar vi tillbaka. Funktionerna och stabiliteten är jättebra. Vi har haft en störning sedan vi gick live för 6 månader sedan. Tidigare hade vi 3-4 störningar i månaden. Och det har även lett till en mindsetförändring hos oss. Nu ifrågasätter vi vårt nätverk ligger nere innan vi ifrågasätter om systemet inte fungerar, säger Erik Lindståhl på Bits Data.
Bits Datas topp 3 fördelar med bytet till ComCenter SMART:
- Samarbetet och närvaron
- Kostnadsbilden och värdet för pengarna
- Förmågan att administrera egna lösningar
Vill du också ha smartare kommunikation till ditt företag? Hör av dig till oss!